Poll: trillen/schudden bij de Yaris HSD?

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gesloten

Ik ervaar trillen / schudden in mij Yaris HSD

Peiling eindigde op di 07 jan, 2014 15:24

Ja
13
41%
Nee
19
59%

Totaal aantal stemmen: 32
Banner
Lid
Lid

za 12 jul, 2014 0:29

Beste garpsworld,
Wat betreft onze Yaris die we omgeruild hebben, heeft voor ons niet zozeer een probleem de juiste omschrijving is een irritatie
wij merkten het op terwijl anderen op het forum het totaal niet bemerkten,ik denk dat de techneuten onder ons dit zgn trillen/schudden
zal gaan ergeren, het lijkt op het stuurgedrag van de Prius 2 in de middenstand van het stuur is het zelfrichtendeffect nihil waardoor je
vaak kleine stuur correcties geeft, soms merk je het niet dan weer komt het in je op en ga je weer corrigeren.
Je kan er mee leren leven maar bij ons was het een constante irritatie.
De tweede reden van deze omruil is het keiharde onderstel van dr Yaris HSD,ik snap de beweegredenen van Toyota niet om dit onderstel
als standaard te monteren het merendeel van de hybride rijders zijn geen scheurneuzen en willen liever comfort, een optie voor dit
onderstel had beter geweest,
zelf heb ik getracht door het monteren van andere banden op de vooras het comfort wat te verbeteren
het verschil was merkbaar maar niet de oplossing het waren Dunlop Blu Response perfecte banden dat wel, jammer dat ze niet in de maat
voor de Prius worden gemaakt. als laatste heb ik gezocht naar adaptive schokdempers van Koni helaas zijn die niet voor de Yaris HSD gemaakt.
ik hoop onze beweegredenen hiermee wat duidelijker te hebben gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Banner.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

za 12 jul, 2014 9:18

Helemaal duidelijk, Banner. En ik sluit me aan bij ns4 :wink: .
W.b. het 'sportief geveerde onderstel': ik had daar vooraf ook al mijn vraagtekens bij gezet, hoor. In de praktijk vind ik het niet onprettig tenzij je 'normaal' over verkeersdrempels gaat; dit moet je wel heel rustig aan doen.
Maar volgens mij heeft Toyota dit juist toegepast om trillingen te reduceren..?
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

anton1960

wo 16 jul, 2014 23:21

Na dat de onze zijn eerste beurt had gehad, hadden we al zoiets rijd anders nu net terug uit zuid Duitsland heen en weer met ritten daar in totaal 2000 kilometer ( verbruik 4,7 lt op 100 kilometer }
max snelheid 110 km per uur. wat ons tegen viel trouwens. rijd de yaris schokkerig trillen en van uit cruise controle terug naar de ingestelde snelheid giert de cvt of hij op hol slaat om angstig van te worden :oops: . ook gaan de ruitenwissers ineens zonder aanleiding als een gek heen en weer regenende nauwelijks .
Dealer gemaild van is dit normaal het gieren van de cvt hadden ze nog nooit van gehoord naar een Toyota geweest in Duitsland konden er niks mee hadden het over een reset of ze dat hebben gedaan geen idee maar de auto rijd na onze eerste beurt beroerd en schud trilt zijn er niet blij mee. iemand ook zulke ervaringen?
ook weer met de navigatie een drama, weg kwijt geeft aan afslaan terwijl er geen afslag is, u rijd te hard op een snelweg je mag er 130 dat ding had ik nooit moeten kopen al alles ondernomen met de importeur wilde hem uit laten bouwen en me geld terug. ( antwoord kosteloos uitbouwen deden ze niet ) en ding terug nemen al helemaal niet we gebruiken nu de tom tom maar.
Kort om de yaris hybride dynamic uit 2013 bevalt ons steeds minder.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 17 jul, 2014 10:07

Kom kom, tegenvallen... Met een gewone automaat benzine-versie had je zowiezo meer verbruikt en vergeet ook niet dat zo'n gerobotiseerde automaat allesbehalve zacht schakelt. Daar voel je geen trilling, enkel de volledige schakelbeweging van een paar seconden. :D
Tja, zo'n TomTom doet zijn ding wel goed he. Een collega was ook verrast dat zo'n 'stomme TomTom' eigenlijk leuker werkte dan zijn BMW-GPS. Ook al zitten daar ook fouten in hoor.
Dat gieren van de cvt lag waarschijnlijk aan een helling (die je niet echt opmerkt) gecombineerd met een lage accu-inhoud. Ik denk niet dat het gieren slecht is voor je motor. Ik bol er al 250.000 km mee en ik laat hem gieren tot de gewenste snelheid is bereikt.

Ik moet toch ook wel toegeven dat 4.7 l/100km over 2000 km aan maximum 110 km/h mij tegenvalt, maar dat wisten we al.

Over de 'reset': misschien hebben ze bij je onderhoud de accu losgekoppeld, en hebben ze de opstartprocedure niet toegepast (als dat nog zou bestaan bij de Yaris). Als ze deze procedure niet toepassen, dan draait de ICE wat onregelmatig op stationair toerental (en misschien ook op andere toerentallen).
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

do 17 jul, 2014 11:56

Hybrides hebben geen "gerobotiseerde" versnellingsbak. Dat zijn namelijk "normale" versnellingen waarbij het pookje + koppeling bediend wordt door een stuk electronica. Zoals toegepast o.a. in de kleinere Fiats, Peugeot 1007 en nog wat meer. Als er altijd "schokkerig en trillerig" wordt gereden dan is een gang naar de garage op z'n plaats. Proefrit maken samen met een monteur.

Hybrides hebben een soort van CVT. Gewone CVT's hebben inderdaad last van 'gieren' maar dat wordt m.i. vooral veroorzaakt doordat velen beduidend meer gas geven dan nodig. Bij de e-CVT is het erg beperkt zeer zeker als je enige zelfbeheersing toont en dus niet plankas gaat rijden. Is ook zinloos want een hybride Toyota zal slechts heel zelden de vlotste zijn want daar zijn ze absoluut niet op gebouwd.

Verbruik is pas goed vast te stellen door getankte benzine (liefst ook nog zelfde tankpomp) en verreden km's bij te houden. Het verbruik is bovendien sterk afhankelijk van het weer en zal dus momenteel beduidend lager zijn dan rond de jaarwisseling. Wat des temeer pleit voor een langere periode.

Van elke navigatie is bekend dat de kaarten achterlopen. Ook bij Tomtom! Bij navigatie in auto's is dat nog sterker het geval, bovendien is het update traject veel langer. Overheden plegen kaartfabrikanten niet te informeren over de plannen die ze hebben. Bedrijven moeten dit zelf uitzoeken en die hebben dit probleem dus over de hele wereld.

Wel kun je kanttekeningen plaatsen bij de bezopen prijzen die de meeste autofabrikanten vragen voor een (dan al verouderde) update. Prijzen van 100, 150 euro en meer zijn normaal. Anderzijds zal een vroedere kaart slechts zelden een groot probleem geven. Immer rechtdoor rijden en dan de plomp in is erg dom als men dat doet omdat "tomtom dat zegt". Ogen en verstand zijn ook dan nodig.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Renault Zoe Intens 40 Kw

priusmobiel

do 17 jul, 2014 13:14

TonVH schreef: Wel kun je kanttekeningen plaatsen bij de bezopen prijzen die de meeste autofabrikanten vragen voor een (dan al verouderde) update. Prijzen van 100, 150 euro en meer zijn normaal. Anderzijds zal een vroedere kaart slechts zelden een groot probleem geven. Immer rechtdoor rijden en dan de plomp in is erg dom als men dat doet omdat "tomtom dat zegt". Ogen en verstand zijn ook dan nodig.
dat is ook de rede dat ik nooit een opdate koop, ik doe gemiddeld 5 jaar met een auto en dus evenlang met de bijgeleverde kaart :wink:

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 17 jul, 2014 16:36

TonVH schreef:Hybrides hebben geen "gerobotiseerde" versnellingsbak. Dat zijn namelijk "normale" versnellingen waarbij het pookje + koppeling bediend wordt door een stuk electronica. Zoals toegepast o.a. in de kleinere Fiats, Peugeot 1007 en nog wat meer.
En een Yaris heeft (of had) ook zo'n gerobotiseerde bak. (MTM)
TonVH schreef:en dus niet plankas gaat rijden. Is ook zinloos want een hybride Toyota zal slechts heel zelden de vlotste zijn want daar zijn ze absoluut niet op gebouwd.
Als de andere chaufferus ook plankgas zouden rijden, dan klopt dat. Gelukkig doen ze dat zelden, waardoor ik toch meestal de snelste weg ben.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

do 17 jul, 2014 17:40

De hybride Yaris een gerobotiseerde bak???

Sterker, noem eens een hybride consumentenwagen zonder automaat.

Ik bestrijd dat je met plankgas het allersnelst weg bent. Het snelst ben je m.i. met de juiste hoeveelheid minder omdat je dan direct trekkracht hebt en geen enkele slip of doorseinende wielen. Maar wellicht komen we elkaar ooit tegen en dan wil ik best een uitzondering maken om moeite te doen.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.

Renault Zoe Intens 40 Kw

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

vr 18 jul, 2014 11:30

Hey TonVH,
TonVH schreef:De hybride Yaris een gerobotiseerde bak???
Nee, natuurlijk niet. De gewone Yaris had dat vroeger, heb er nog mee gereden, met een D4D.
TonVH schreef:Sterker, noem eens een hybride consumentenwagen zonder automaat.
De Honda CR-Z.
TonVH schreef: Ik bestrijd dat je met plankgas het allersnelst weg bent.
Dat zou best kunnen ! Als je de gas diep indrukt, dan loeit hij; maar als je dan de gas nog dieper gaat indrukken, dan loeit hij nog meer. Ik herrinner me niet dat je dan sneller gaat. Zal ik eens uitproberen.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

vr 18 jul, 2014 12:11

Zilly schreef:Hey TonVH,
TonVH schreef:De hybride Yaris een gerobotiseerde bak???
Nee, natuurlijk niet. De gewone Yaris had dat vroeger, heb er nog mee gereden, met een D4D.
Dit is een hybride forum dus als het over een Yaris (zonder toevoeging) gaat dan impliceert dat een hybrid. (tenzij je graag woordspelletjes speelt.)

TonVH schreef:Sterker, noem eens een hybride consumentenwagen zonder automaat.
De Honda CR-Z.
Teneinde moeizame off-topic discussies te vermijden onthoud ik mij liever van enig commentaar.

TonVH schreef: Ik bestrijd dat je met plankgas het allersnelst weg bent.
Dat zou best kunnen ! Als je de gas diep indrukt, dan loeit hij; maar als je dan de gas nog dieper gaat indrukken, dan loeit hij nog meer. Ik herrinner me niet dat je dan sneller gaat. Zal ik eens uitproberen.
Doe dat en je zult nog meer egotjes een tik kunnen bezorgen. Neem van mij aan dat je met verstandig optrekken met een Panda of Smart (beide met zo'n gerobotiseerde bak) vrijwel elk petje in een Golfie, Bimmer en soortgelijk eruit kunt rijden. Enige uitzondering degenen die echt kunnen schakelen maar het merendeel denkt dat ze dat kunnen.

In principe doe ik niet meer mee met "wie kan't verste pissen" maar een enkele keer laat ik mij verleiden en zelfs met een Prius kom je dan vaak een heel eind.

Renault Zoe Intens 40 Kw

priusmobiel

vr 18 jul, 2014 15:22

TonVH schreef: Teneinde moeizame off-topic discussies te vermijden onthoud ik mij liever van enig commentaar.
iIk wil absoluut geen groot off-topic onderwerp straten, maar.....
de CR-Z is inderdaad de enige hybride met een handmatige bak. :wink: (werd geleverd met een 6 bak, de CVT was een eventuele optie)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Honda_CR-Z#cite_note-2
en
http://www.autos.ca/green-scene/preview ... onda-cr-z/

anton1960

zo 27 jul, 2014 23:19

anton1960 schreef:Na dat de onze zijn eerste beurt had gehad, hadden we al zoiets rijd anders nu net terug uit zuid Duitsland heen en weer met ritten daar in totaal 2000 kilometer ( verbruik 4,7 lt op 100 kilometer }
max snelheid 110 km per uur. wat ons tegen viel trouwens. rijd de yaris schokkerig trillen en van uit cruise controle terug naar de ingestelde snelheid giert de cvt of hij op hol slaat om angstig van te worden :oops: . ook gaan de ruitenwissers ineens zonder aanleiding als een gek heen en weer regenende nauwelijks .
Dealer gemaild van is dit normaal het gieren van de cvt hadden ze nog nooit van gehoord naar een Toyota geweest in Duitsland konden er niks mee hadden het over een reset of ze dat hebben gedaan geen idee maar de auto rijd na onze eerste beurt beroerd en schud trilt zijn er niet blij mee. iemand ook zulke ervaringen?
ook weer met de navigatie een drama, weg kwijt geeft aan afslaan terwijl er geen afslag is, u rijd te hard op een snelweg je mag er 130 dat ding had ik nooit moeten kopen al alles ondernomen met de importeur wilde hem uit laten bouwen en me geld terug. ( antwoord kosteloos uitbouwen deden ze niet ) en ding terug nemen al helemaal niet we gebruiken nu de tom tom maar.
Kort om de yaris hybride dynamic uit 2013 bevalt ons steeds minder.
Naar de dealer geweest stuk wijzer geworden ) niet) Het trillen schudden komt door de bandenspanning was te hoog rij met stikstof rondom 2,5 bar moest terug naar 2,2 bar.
Het verbruik vonden ze verbazend goed moest ik niet over klagen .
Het gieren van de cvt is normaal geen afwijkingen.
De navigatie doen ze niks mee .

rudolf89

ma 28 jul, 2014 15:22

Ik heb mijn bandenspanning op 2,6 en soms 2,7 bar. Geen tril of geschud gemerkt. Ik heb ze overigens gevuld met lucht.

Een verbruik van 4,7 daar ben ik persoonlijk ook tevreden mee zijn maar alleen rond de winter maanden.

fox
Lid
Lid

di 29 jul, 2014 15:46

Volgens mij is je kritiek over het navigatiesysteem onzinnig. Welk navigatiesysteem is onfeilbaar. Het systeem is maar zo goed als de kaart met daarop de gegevens en een kaart is nooit 100 % actueel dat is technisch ook onmogelijk. Ik gebruik soms een Garmin of nu meer en meer de navigatie op mijn smartphone en ook die navigatie is niet onfeilbaar en je blijft toch steeds zelf meester van je wagen zonder blind te vertrouwen op een navigatiesysteem. Ook de snelheidsopgave is toch maar een indicatie? Bij ons in België worden snelheden op wegen geregeld aangepast dus een navigatiesysteem dat altijd en overal de juiste snelheid aangeeft dat bestaat denk ik nog niet.

anton1960

zo 10 aug, 2014 22:07

Na alle ellende en weinig oplossingen van uit Toyota na een rit van de week naar Leerdam met 4 personen weer trillen en bonkerig rijden verbruik 5,6 liter op 100 km zijn we toch aan het overwegen hem in te ruilen voor een Mitsubishi Space Star - 1.2 CVT Intense - nieuwste type - Cruise control al moet ik er nog zwaar over denken want ik denk dat het een boel geld kost .

Gesloten
  • Informatie