Normaal verbruik

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gesloten
Gebruikersavatar
garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: di 13 mar, 2012 8:36
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

do 06 jun, 2013 17:36

M'n laatste volle tank voor het eerst sinds begin oktober eindelijk weer eens 1:25 (gereden km's / aantal getankte liters) gehaald; om precies te zijn: 3,98L / 100 km. Vanmorgen heen naar t werk (op de BC) 3,8 en na de terugrit naar huis stond ie op 3,4. Dat betekent terug dus 3.0!! Tel er 5% bij op, was het verbruik 1:31,75 :silent: . Wat de temperatuur al niet doet voor je. (Want het zal vast niet komen, omdat ik hem bij die 2 verkeerslichten in N heb gezet :mrgreen: ).
EDIT: ja, de terugreis was dezelde als heen
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 19724
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

do 06 jun, 2013 18:46

Mooi verbruik zeg! :)
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: di 13 mar, 2012 8:36
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

do 06 jun, 2013 20:39

Ik had trouwens de 'mazzel' om terug in een langzaam en onregelmatig (w.b. snelheid) rijdende file te belanden. Alsof je in de stad rijdt dus. En dat is veel zuniger rijden dan met een constante snelheid op snelwegtempo. In een Yaris HSD dan toch.
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
MarnixDL

za 08 jun, 2013 19:17

Heel mooie cijfers, knap. ik heb gisteren een 120 tal kilometers gereden( heen en terug) op vooral provinciale wegen en een beetje stad en ik had een verbruik van 4 liter per 100 kilometer op de boordcomputer. Vandaag enkele korte ritten gedaan met 50 percent autosnelweg en 50 percent stad , verbruik 4, 5 liter per 100 kilometer op de boordcomputer. Ik heb wel nog maar 4000 kilometer gereden dus het zal waarschijnlijk nog verbeteren, hoop ik toch:roll: het zijn de korte ritten die men verbruik omhoog drijven.:(

Gebruikersavatar
Robbie86

di 11 jun, 2013 20:59

Jammer dat ik zoveel snelweg tegenwoordig moet met mijn nieuwe baan :( maar heb daar nog redelijk leuk verbruik van 4.5L/100km dus hoef ook niet te klagen :) Als ik net als een half jaar geleden stadsverkeer had gereden had ik denk ik ook wel onder de 4L gezeten :)

Gebruikersavatar
garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: di 13 mar, 2012 8:36
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

za 15 jun, 2013 10:08

Robbie86 schreef:Jammer dat ik zoveel snelweg tegenwoordig moet met mijn nieuwe baan :( maar heb daar nog redelijk leuk verbruik van 4.5L/100km dus hoef ook niet te klagen :) Als ik net als een half jaar geleden stadsverkeer had gereden had ik denk ik ook wel onder de 4L gezeten :)
Dan zou je volgens mij de enige zijn, hier. En ook ik zit gemiddeld nog 5% onder de 1:25 cq boven de 4L/100km.
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 19724
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

za 15 jun, 2013 10:10

Hij denkt het, maar weet het niet zeker.
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
novw

zo 16 jun, 2013 13:24

nou moe... ik ben van de week vanuit Almere naar zuid-Limburg gereden. op de heenweg heb ik me aan de snelheden gehouden. waar ik 100 mocht 100, op dat ene stukkie 130 ook inderdaad 130 gereden, 80 bij de werkzaamheden. vanuit Almere met een halve tank vertrokken, en bij aankomst in Limburg getankt. 1:22.5 gereden v(boord "computer" 4.2l/100km. Lekker!

Terugweg: 90 op de cruise control, midden in de avond, lekker rustig aan gereden. Kom ik in Almere staat het verbruik potverdulemme op 1:20.5... (4.7l/100km)

Kortom: onze auto is gek. of ik ben het. 80/90/100/120/130 rijden is zuiniger dan 90 constant. Schiet mij maar lek ofzo. Ik snap er helemaal geen hobbel van. :roll: :?: :?:

Gebruikersavatar
Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 19724
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

zo 16 jun, 2013 13:28

Tegenwind?
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3305
Lid geworden op: ma 07 sep, 2009 16:35
Locatie: Hilversum
Auto: 2012 Plug-In Executive

zo 16 jun, 2013 14:06

Die 1:22,5 was inclusief de ritten tijdens de eerste helft van de tank. Was het verbruik over die tank voordat je aan de rit begon hoger of lager?

Hoe was de wind op de heen en terugreis? Als je de hele rit tegen een windracht 5 in hebt moeten ploeteren, zal je dat flink merken in het verbruik.

Wind is iets dat mensen vergeten als ze overstappen van een fiets in de auto. In de auto merk je namelijk niet dat tegen de wind in rijden meer energie kost. Totdat je in een auto stapt waar je aan alle kanten het verbruik kan monitoren en waar je - mogelijk voor het eerst in jaren - het verbruik echt weer eens goed in de gaten gaat houden.

Luchtweerstand speelt in het kwadraat mee met het verbruik en tot de derde macht in het vermogen. Dat wil dus zeggen: als je twee keer zo snel wil rijden heb je daarvoor acht keer zoveel vermogen nodig om de luchtweerstand te overwinnen. Je verbruik (per seconde) wordt dus ook acht keer zo hoog, maar omdat je dat verbruik weer deelt door de afgelegde weg, is je uiteindelijke verbuik "maar" vier keer zo groot.

Zou je echter de luchtsnelheid verdubbelen door een tegenwind op te voeren die even groot is als je eigen snelheid, dan wordt het benodigde vermogen om dit te overwinnen nog steeds acht keer zo groot. Je legt echter nog steeds dezelfde weg af als toen het windstil was, dus je kan het niet verdelen over een grotere afstand. In dit geval is je verbruik dus ook gewoon acht keer zo hoog.

Even een rekenvoorbeeldje:

Stel dat je 100 km/u rijdt met een verbruik van 4 l/100km.

Versnel je naar 200 km/u, dan verdubbelt je snelheid en wordt je verbruik 4 keer zo groot: 16 l/100km.

Krijg je een tegenwind van 100 km/u, dan blijft je rijsnelheid 100 km/u, maar de windsnelheid wordt 200 km/u. Je hebt nog steeds 8 keer zoveel vermogen nodig om dat te overwinnen, maar deelt dat verbruik na een uur rijden over 100 km in plaats van 200 km. Je verbruik is nu dus niet 16 maar zelfs 32 l/100 km.

Hetzelfde rekensommetje met 100 en 120:

Windstil 100 km/u: 4.0 l/100km
Windstil 120 km/u: 1.2 * 1.2 * 4.0 = 5.8 l/100km
20 km/u tegenwind @ 100 km/u: 1.2 * 1.2 * 1.2 * 4.0 = 6.9 l/100 km

Je ziet dus dat je bij windstil weer bij 120 km/u minder verbruikt dan bij 100 km/u met 20 km/u tegenwind.

Kun je op buienradar.nl in de archieven eens naspitten wat de trend die dag was qua windsnelheid en windrichting? Als je gemiddeld 110 rijdt met een briesje in de rug dan kan dat echt zuiniger zijn dan 90 met een stevige tegenwind.

NB: dit verhaaltje gaat alleen over het verbruik als gevolg van luchtweerstand bij constante snelheden. Er gaat ook benzine zitten in het overwinnen van interne weerstanden en rolweerstand. Die factoren zijn vrij constant of hooguit evenredig aan de snelheid. Doordat de luchtweerstand zo exponentieel toeneemt, wordt dat op hogere snelheden al gauw de bepalende factor voor het totale verbruik.



Edit: Arjan heeft ondertussen ongeveer hetzelfde antwoord gegeven in iets minder woorden. ;-)
Mei 2019: Hyundai Ioniq Electric Premium 2019
Nov 2017: 50.000 Toyota Prius Plug-In Executive 2012 (49.281 km)
Nov 2009: Toyota Prius Comfort 2006 (193.930 km)

Gebruikersavatar
Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 19724
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

zo 16 jun, 2013 14:40

Oscar, bedankt voor je uitleg :wink:
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2139
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

zo 16 jun, 2013 16:41

Arjan schreef:Oscar, bedankt voor je uitleg :wink:
...om te voorkomen dat PriOkkie naast zijn schoenen gaat lopen zal ik hem geen pluim op z'n hoed zetten...
Maar hij verdient het wel.

Frans
Laatst gewijzigd door frafie55 op zo 16 jun, 2013 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3305
Lid geworden op: ma 07 sep, 2009 16:35
Locatie: Hilversum
Auto: 2012 Plug-In Executive

zo 16 jun, 2013 16:41

Weet je wel hoeveel luchtweerstand zo'n pluim oplevert?
Mei 2019: Hyundai Ioniq Electric Premium 2019
Nov 2017: 50.000 Toyota Prius Plug-In Executive 2012 (49.281 km)
Nov 2009: Toyota Prius Comfort 2006 (193.930 km)

Gebruikersavatar
Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 19724
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

zo 16 jun, 2013 16:42

frafie55 schreef:
Arjan schreef:Oscar, bedankt voor je uitleg :wink:
...om te voorkomen dat PriOkkie naast zijn schoenen gaat lopen zal ik hem geen pluim op z'n hoed zetten...
Dat zal hij ook niet doen, ik ken hem al een beetje :)
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
novw

ma 17 jun, 2013 1:04

duidelijk, en volslagen maf dat de luchtweerstand van een "moderne" auto nog steeds zo'n impact heeft. Ik dacht dat die dingen zo'n beetje ontwikkeld werden in een windtunnel... zo blijkt dat het ook weer nadelen heeft als een zuinige auto er ook als een "echte" auto uit ziet. Dat scheelt weer een paar liter benzine als het waait... ergens anders hier zag ik een foto'ke van een electrische volkswagen... je moet er toch niet aan denken dat auto's er ook echt zo uit komen te zien :lol: :lol: :lol:

Gesloten
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast