grillblocking Yaris: meer ervaringen?

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

di 04 feb, 2014 14:28

garpsworld schreef:Als je voornamelijk snelweg rijdt, zou je volgens mij sowieso geen HSD moeten rijden en al helemaal geen Yaris HSD. Als het je tenminste om het verbruik gaat.
Accelereren = benzine zuipen.
Bij alle snelheden, dus ook bij hoge snelheden accelereer je middels de accu, al dan niet bijgestaan door de benzinemotor.
Ik denk dat HSD in alle gevallen voordeliger uitpakt.
Jouw verbruik is aanzienlijk lager dan bij je collega Yaris HSD eigenaren.
451 andere bezitters verstoken gemiddeld 4,85 ltr./100 km. (Spritmonitor)

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Galli

wo 05 feb, 2014 0:03

Als je voornamelijk snelweg rijdt, zou je volgens mij sowieso geen HSD moeten rijden en al helemaal geen Yaris HSD. Als het je tenminste om het verbruik gaat.

Wat een onzinnige opmerking. Ik rijdt iedere dag ongeveer 80 km snelweg met 130.
Gemiddeld 5,5 / 100 km
Dat is klasse van de hsd.
Dus voor de lezer: de yaris hsd is geschikt voor de snelweg...

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

wo 05 feb, 2014 9:20

Naast het (altijd wel ergens aanwezige) voordeel van hybride zijn de gebruikte motoren ook duidelijk zuiniger dan die van vergelijkbare concurrenten. Zodra ik op de verkeersweg met een constante snelheid (100, 120) rij dan is het verbruik volgens de meter circa 1:20 (voorzover zuiver afleesbaar). Bij een eerdere auto van vergelijkbaar formaat kwam ik niet verder dan 1:12 op z'n best. Genoemd verbruik is van de Prius, de Yaris intertijd was minder gunstig.

Wat wel/geen grillblocking betreft. Ik ga er vanuit dat de Toyota technici niet onnodig meer koeling ingebouwd hebben dan noodzakelijk en dus dat beperking van die koeling niet verstandig is en ongewenst. verstoren van de koeling kan bovendien tot garantieproblemen leiden. Bij sommige auto's kan tegenwoordig via werkplaats apparatuur de volledige geschiedenis van alle componenten over de recente laatste tijd uitgelezen worden.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Renault Zoe Intens 40 Kw

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

wo 05 feb, 2014 9:36

Galli schreef:Als je voornamelijk snelweg rijdt, zou je volgens mij sowieso geen HSD moeten rijden en al helemaal geen Yaris HSD. Als het je tenminste om het verbruik gaat.
Wat een onzinnige opmerking. Ik rijdt iedere dag ongeveer 80 km snelweg met 130.
Gemiddeld 5,5 / 100 km
Dat is klasse van de hsd.
Dus voor de lezer: de yaris hsd is geschikt voor de snelweg...
Beste Galli,
Het feit dat je iets als 'klassse' bestempelt, is uiteraard wel een subjectief waardeoordeel. En fijn voor je dat jij tevreden bent over het verbruik van je Yaris HSD op de snelweg.
Ook je kwalificatie "onzinnige opmerking" is uiteraard subjectief en ook nogeens ongefundeerd. Heeft geeft meer aan hoe jij in elkaar zit (namelijk: alleen maar iemand willen blijven 'zoeken' en i.h.a. zuigen, irriteren,etc. - nu van mijn kant subjectief uiteraard! Maar we kunnen het een keer gaan inventariseren d.m.v. een poll als je wilt...)
Ik neem trouwens aan dat je het nu niet hebt over het gemiddelde verbruik van je Yaris HSD op de snelweg, maar 'overall'. Zo nee, zou je dan eens willen aangeven hoe je dat hebt bepaald? Of rijd je 99% op de snelweg? Dan is dat inderdaad geen gek verbruik, hoewel Toyota 'overall' zo'n beetje 1:28 belooft en valt dit genoemde verbruik voor de meesten toch tegen. En ik 'vermoed' dat je met 130 p/u geen verbruik van 1:18 kan halen.
Maar:
In andere topics is al meerdere malen aan de orde gekomen dat voor de meeste mensen het verbruik van de Yaris HSD juist op de snelweg erg tegenvalt (ook subjectief natuurlijk, maar toch) en dat het verbruik van de Prius daar vaak als beter wordt bestempeld dan dat van de Yaris HSD.
Daarnaast geeft Toyota in haar informatievoorziening over de Yaris HSD aan dat het - vooral- een auto is om in de stad mee te rijden. Hoewel ik dat ook voor de Auris HSD en Prius zou verwachten, speelt dat blijkbaar bij de Prius toch minder.
Op zich ben jij dan wel een 'held' te noemen -als het je om verbruik gaat- een Yaris HSD te gaan rijden als je voornamelijk op de snelweg rijdt. Maar ik denk dat het meer 'niet gehinderd door enige kennis is' zoals jij je keuzes maakt. Zoals het een 'goed' verkoper betaamt, zeg maar. Wat verkoop je eigenlijk: schoenen?
Maar op zich doet de HSD-techniek niet zo heel veel aan een gunstig verbruik op de snelweg, omdat er ieg w.b. remenergie weinig valt terug te winnen (dat doe je als het goed is namelijk niet zo heel veel op de snelweg). Ena als je vooral met een contante snelheid rijdt, is de energie'terugwinning' verder nauwelijks van invloed volgens mij. Stroomlijn cq lage Cw-waarde heeft volgens mij een veel grotere invloed op het verbruik.
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

wo 05 feb, 2014 10:37

@ Garpsworld:
Je hebt volkomen gelijk als je signaleert dat er (op de snelweg) middels remmen weinig valt 'terug te verdienen'.
Maar de winst zit 'm in de 'steeds wisselende belasting', waarbij de acceleratie (of de kracht die nodig is om met dezelfde snelheid te blijven rijden!!) door de accu wordt geleverd.
De wisselende belasting kan worden veroorzaakt door b.v.:
- passerende auto's
- wel of geen bomen of bossages langs de weg
- windvlagen
- zelf passeren/accelereren
- enz. enz.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

wo 05 feb, 2014 11:13

@Frans: Ah! Thx voor de info.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

wo 05 feb, 2014 11:23

thyaris schreef:Hoezo niet op de snelweg? Volgens de opgave van Toyota moet de HSD zo'n 1 op 28 halen bij 100km/h. Wat is er dan mis aan om die 100km/h op de snelweg te rijden? Neemt niet weg dat ik nog nimmer die 1 op 28 bij plusminus 100km/h heb kunnen halen. Nouja, in de zomer een enkele keer toen ik de wind in de rug had. Helaas moest ik daarna weer terug. Maar 1 op 24 was wel zo'n beetje het gemiddelde wat ik afgelopen zomer scoorde, en dat was praktisch allemaal op snelwegen.
Ja, Toyota vermeldt dat wel zo in haar folders. Hoewel er in eerste instantie werd aangegeven dat het verbruik in de stad en daarbuiten gelijk zou zijn, geven ze sinds 6+ maanden of zo nu aan in de stad: 1:32,?. (bij Autoweek vermelden ze het trouwens foutiuef andersom). Maar als je gemiddeld op 1:28,6 zou moeten uitkomen, met gemiddeld evenveel stad, provinciaal en snelweg, kan je toch nooit op de snelweg in de buurt van dat verbruik uitkomen..? En ook logisch gezien niet: je rijdt veel harder op de snelweg en je wint veel minder energie terug dan in de stad.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 05 feb, 2014 11:59

Het is precies zoals @ frafie55 zo duidelijk omschrijft.
Wij hebben dezelfde gewaarwording , vooral bij een tunnel zoals in Antwerpen, waar het een kilometer lang geleidelijk naar beneden gaat, daar heeft een hybride auto enkel voordeel bij, dit gebeurt overigens ook bij alle bruggen en viaducten op de snelweg, indien je daar op je verbruiksmeter kijkt zie je soms enorme verschillen.
Ook ik ben overtuigd dat rijden op de autosnelweg niet perse een nadelige invloed heeft op de Yaris hybride, ook daar geldt dat het verbruik voornamelijk bepaald wordt door de rechtervoet, vooral nerveus rijgedrag scheelt liters.

Intussen weet ik ook dat een grill-block bij deze hoge wintertemperaturen weinig of geen voordeel oplevert, mogelijk zelfs nadelen zoals in ons geval onaanvaardbaar hoge temperaturen van MG1 en MG2.
Ons verbruik over een 450km lange autoweg rit met en zonder grill-block maakt weinig of niets uit, het verbruik afgelopen weekend met grill-block was (aan de pomp) 4.8L/100km, twee weken eerder precies dezelfde weg en temperaturen +8°C zonder grill-block 4.8L/100km, ook aan de pomp.

Onze gemiddelde snelheid op de autoweg rond 105km/hr. bij het inhalen van een vrachtauto gaat de gas er wel even flink op.

Galli

wo 05 feb, 2014 15:36

Ik loop niet te zuigen, wil alleen maar aangeven dat de Yaris wel degelijk zuinig is op de snelweg in vergelijk met een auto van hetzelfde caliber.
Ik rijdt ongeveer 70 % snelweg iedere dag, en dan vindt ik 5,5 / 100 km erg netjes..........mag toch.
Enne garpsworld. Wanneer ik een Yaris hybride heb en je werkgever je promoveert in functie in een plaats waar ik heen moet over de snelweg kan ik natuurlijk de auto weg doen na een jaar of ik zie de voordelen in :wink:
Niet oordelen over de overwegingen voor mij om een Yaris hybride te kopen, vraag dan gewoon waarom ik dat gedaan heb, wellicht omdat ik destijds i.p.v. 126 km per dag maar 18 km. reed met voornamelijk 80 km wegen.
De wereld veranderd wel eens, althans in mijn omgeving. :D

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

wo 05 feb, 2014 15:42

Ik verwacht dat een "gewone" auto dat nog niet eens redt...
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

wo 05 feb, 2014 15:51

gamgra schreef:Ook ik ben overtuigd dat rijden op de autosnelweg niet perse een nadelige invloed heeft op de Yaris hybride, ook daar geldt dat het verbruik voornamelijk bepaald wordt door de rechtervoet, vooral nerveus rijgedrag scheelt liters.
Vanwaar het melden dat een hybride een nadeel op de snelweg zou kunnen hebben?

Het lijkt mij dat een hybride nagenoeg altijd in het voordeel is omaatje bijv. energie wint (mits accu niet vol) zodra je gas loslaat of remt. Enige mogelijke nadeel van een hybride zou kunnen liggen in het extra gewicht van de accu en electromotoren. Maar een Perpetuum Mobile bestaat nu eenmaal niet.

Wat wel interessant zou zijn om te weten wat het (werkelijke!) verbruik is van een standaard Prius en eentje waarvan het hybride deel is uitgeschakeld of zelfs volledig verwijderd. Dan pas is de werkelijke winst van een hybride bekend. Lijkt mij erg interessant.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Renault Zoe Intens 40 Kw

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

wo 05 feb, 2014 16:26

NB: ik stel niet dat een HSD op de snelweg t.o.v. een niet-HSD een nadeel zou hebben. Ik stel dat het verbruik van de Yaris HSD (en van alle HSD's?) op de snelweg een stuk hoger is dan in de stad.

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

wo 05 feb, 2014 16:29

Ik haal met mijn Prius in de stad ook betere verbruikscijfers.
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

wo 05 feb, 2014 17:19

Galli schreef:wil alleen maar aangeven dat de Yaris wel degelijk zuinig is op de snelweg in vergelijk met een auto van hetzelfde caliber.
Dat mag, hoor. Maar ik had het niet over het verbruik van de Yaris HSD in vergelijking met niet-HSD's, maar over het verbruik van de Yaris HSD op de snelweg "an sich".

Galli

wo 05 feb, 2014 17:34

Ik stel dat het verbruik van de Yaris HSD (en van alle HSD's?) op de snelweg een stuk hoger is dan in de stad.
Dat geldt toch voor iedere auto dat het verbruik op de snelweg hoger is :?

Gesloten
  • Informatie