grillblocking Yaris: meer ervaringen?

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
thyaris
Actief Lid
Actief Lid

zo 28 dec, 2014 11:38

Denk dat je gelijk hebt.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 28 dec, 2014 13:10

thyaris schreef:Maar om al die termperaturen te kunnen meten heb je toch ook nog een scangauge nodig? Zoiets is toch ook niet gratis. Je zou tenminste de afschrijfkosten in je kostenplaatje moeten meenemen? Ben benieuwd wat jouw gemiddelde wordt met gebruikmaking van die grillblock.
@ thyaris: slechts één scangauge? wat denk je van 2 of zelfs 3 stuks.

Om de invloed van afdekken van de grill goed te kunnen observeren moet een aantal prameters constant gecontroleerd worden.
denk hierbij aan:
Benzinemotor koelwater temperatuur
Temperatuur van inverter-koelwater,
Transmissie-olie temperatuur via meetpunten op MG-1 en MG-2.

Daarnaast is het interessant om te weten hoe de rest van onze "Mysterieuze Hybride Mechaniek" zich gedraagt.
Ik wil graag weten op welk moment, geholpen door de functie-omschakeling van, MG-1 en MG-2, het benzinemotor toerental zakt terwijl de snelheid oploopt, het moment waar de boel in overdrive gaat draaien.
Hier moet je denken aan:
Vermogen, koppel, toerental van benzinemotor,
Koppel en draairichting van MG-1 en MG-2.
Om al die parameters zichtbaar te maken heb je een extra scangauge nodig.

Zoals @Arjan al aangeeft.
Ik beschouw al dit gedoe als vermaak, misschien om mijn onstuitbare nieuwsgierigheid te voeden, als kind aangewakkerd door mijn vader toen hij mijn broer en mij twee oude schrijfmachines schonk, met de opdracht om een van die dingen te demonteren en uit vinden hoe het belletje aan het einde van het traject geactiveerd werd.

Samengevat: mogelijk ben ik opzoek naar het belletje in de Yaris. :D

thyaris
Actief Lid
Actief Lid

zo 28 dec, 2014 16:49

Lees graag je ervaringen. Zeker nu de temperatuur weer onder het nulpunt dreigt te zakken.

virus.elektro

ma 29 dec, 2014 20:58

Naar aanleiding hiervan ben ik eens gaan testen met torque en een odb stekker. Blijkbaar kan je je rit ook opnemen. Ik heb nu dus excel bestand met iedere seconde de temperaturen van de inverter, motor en mg1/2. Heb jij daar wat aan?

Net even een grafiek laten maken. Mijn voorlopige conclusie is dat de motor een stuk eerder warm is dan de transmissie olie en dat de inverter niet echt warm wordt.
Voor de volgende rit ga ik de meting uitbreiden met andere waarden die jij ook op scangauge ziet. Ik heb trouwens de gril van mijn yaris niet afgedekt

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 29 dec, 2014 22:22

virus.elektro schreef:Mijn voorlopige conclusie is dat de motor een stuk eerder warm is dan de transmissie olie en dat de inverter niet echt warm wordt.
Bij de motor bedoel je waarschijnlijk de koelvloeistof temperatuur, terwijl het bij de transmissie over de olie gaat. Ik denk dat je die twee temperaturen niet met elkaar kunt vergelijken.
Koelvloeistoftemperatuur van de omvormer mag - voor zover als mij bekend - maximaal de omgevingstemperatuur + 20 graden Fahrenheit zijn. Elektronica schijnt een hekel aan hitte te hebben.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 29 dec, 2014 22:55

@virus elektro: interessant om te weten dat jij het anders aanpakt, machtig mooi om via deze techniek de meest onmogelijke dingen tevoorschijn te kunnen toveren.

Met mijn twee permanent geïnstalleerde scangauges meet ik "real time conditions", mijn bevindingen zijn vergelijkbaar met hetgeen jij waarneemt op jouw grafiek, ik heb natuurlijk geen "hard-copy".
Zo heb ik ook vastgesteld dat de transmissie olie MG-1 en MG-2 pas na 50km bij matige snelheid boven de 60°C komt, soms zie ik echter opvallend grote verschillen tussen MG-1 en MG-2 temperatuur, terwijl beiden in één unit en in dezelfde olie ronddraaien.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de temperatuur sensoren bevestigd zijn op de stator van beide motoren, en omdat de belasting van beide e-motoren steeds wisselt, ik heb soms kortstondig temperaturen van boven de 90°C op MG-1 gezien, terwijl MG-2 80°C aangeeft.
Daar heb ik inmiddels een verklaring voor gevonden, het heeft te maken met het feit dat MG-1 bij een bepaalde snelheid en ICE toerental, omschakelt van stroom generen naar motor functie.

Wat de inverter betreft: die temperatuur zie ik zelden boven de 20°C, zeker nu met deze huidige winterse omstandigheden maar dat is te verklaren omdat dat deel van mijn grill volledig open is.

@Willem: inderdaad, elektronica werkt best bij lagere temperaturen, wist jij overigens dat de inverter goed beveiligd is, bij te hoog oplopende temperaturen wordt als beveiliging het vermogen naar beneden bijgesteld.

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 29 dec, 2014 23:15

gamgra schreef:@Willem wist jij overigens dat de inverter goed beveiligd is, bij te hoog oplopende temperaturen wordt als beveiliging het vermogen naar beneden bijgesteld.
Dag gamgra en anderen,
In het verleden was er al een draadje op dit forum over de omvormer en daarvan weet ik dat er ingegrepen wordt als de temperatuur een grens overschrijdt.
Nuttig forum hebben we hier :D
Groet
Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

di 30 dec, 2014 14:02

@virus.elektro:
pardon voor deze late reactie op jouw Excel bestand aanbod.
Lijkt mij nuttig om het te bekijken, misschien kan jij het hier als bijlage plaatsen, dan is het voor iedereen te zien en op te reageren.
Een Excel bestand hier plaatsen lukt niet, je kan er een foto van maken en dan als foto hier plaatsen, als dat niet lukt stuur het maar via Pb naar mij, dan plaats ik het bestand wel op het forum.
succes

virus.elektro

do 01 jan, 2015 21:24

Zo bestand gemaakt. Gisteren op de laatste dag van het jaar had ik zin om iemand te plagen, die zei namelijk dat een bepaald kunstwerk aan de A16 lag terwijl dat de A20 is. Dus ben ik onder andere even naar dat kunstwerk gereden.
Hierbij dus een mooi bestand van een ritje voornamelijk over de A16
https://www.dropbox.com/s/a75wphac4wi41 ... 4.xls?dl=0
Let op het bestand is ongeveer 2MB en mijn excel ging tijdens het bewerken een paar keer goed over de zeik. Dit zou er nu uit moeten zijn, hij was eerst 8 MB
Verder nog een vraag voor de scangauge gebruikers. Is het bij jullie ook moeilijker om de cruise control aan en uit te zetten. Bij mij koste het gisteren wat meer moeite, is vooral het knopje op de hendel, niet de snelheid vastzetten trouwens. Ik denk dat dit signaal over de zelfde bus gaat als ODB en dus wat vertraging ondervindt.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

do 01 jan, 2015 22:24

@virus.elektro: bedankt voor het bestand, het is inderdaad een behoorlijk lijvig document, wat direct opvalt is het grote verschil in temperatuur van MG-1 en MG-2, bij mij zie ik daar ook wel verschillen maar die wijken nooit meer af dan 10 a 15 graden.
Het koppel van MG-1 en MG-2 komt aardig overeen met mijn resultaten.
Ga het document morgen wat verder uitvogelen, kom er later wel weer op terug.

Wat je problemen met de cruise control hendel betreft: die werkt hier perfect.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 02 jan, 2015 18:55

@virus.elektro: man, man.. wat een boel informatie, elke minuut 60 lijnen, 14 kolommen breed, het was niet eenvoudig om te blijven concentreren en een goed overzicht te krijgen.
Maar dankzij die grote hoeveelheid informatie heb ik een behoorlijk beeld gekregen welke parameters jij gelijktijdig beschikbaar hebt, heb jij al eens overwogen om al die info in een grafiek te presenteren?.

Met een scangauge heb je slechts 4 parameters gelijktijdig op het scherm zichtbaar, de scangauge beschikt wel over voldoende geheugen om daarin 20 parameters op te slaan, deze zijn ook tijdens de rit direct op te roepen.
Nogmaals bedankt.

virus.elektro

za 03 jan, 2015 8:25

Nou er naar kijken tijdens de rit doe ik nu niet. Dat zou wel kunnen trouwens. Maar dan moet ik de tablet in landschap onder de voorruit leggen. Ik heb wel eens een rit gemaakt op die manier. Is best cool gezicht zo'n HUD alleen raakt hij soms de oriëntatie kwijt wat betekent dat je ineens op zijn kop of op zijn kant moeten lezen. Ik kan de oriëntatie vastzetten in portret maar dan kan ik het niet meer zien omdat voorruit gepolariseerd glas is.

Ik ga nog eens kijken voor een grafiek maar excel is daar volgens mij niet het juiste programma voor. We gaan nog eens kijken

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 25 jan, 2015 21:37

Even terug naar het grill afdekken:
Gisteren zondag 24 Januari op familiebezoek geweest in Limburg, bij vertrek hier in Zeeuws Vlaanderen om 09:30 was alle sneeuw nagenoeg verdwenen, na Antwerpen richting Eindhoven tot Venlo lag aanmerkelijk meer sneeuw dan in het Zeeuwse, de rechterrijbaan was wel zuiver en goed berijdbaar, temperatuur rond het vriespunt en met een snelheid van rond de 90km/hr, arriveerden wij om 12:00 (rond etenstijd :) )op de plaats van bestemming.

De Yaris is uitgerust met Michelin Alpine winterbanden, en met 80% grill afdekking.
Alle temperaturen bereikten normale waarden, motor-koelwater 87°C - 90°C, inverter-koelwater 6°C - 12°C.
De transmissie temperaturen varieerden MG-1 70°C - 85°C. MG-2 70°C - 80°C. hoogste waarden pas na 100 km.
Op de terugweg was alle sneeuw verdwenen, temperatuur lag rond 3°C.
Vanmorgen vol getankt, gemiddeld verbruik na 450km, 4.63 L/100km.

Begin januari 2014 gebruikte ik bij dezelfde trip nog geen grill afdekking, de temperaturen waren toen veel milder, het verbruik lag toen op 4.93 L/10km.

Galli

zo 25 jan, 2015 22:11

Laatst ook geprobeert, 90 rijden op de snelweg, na 2 minuten werd ik gek :D

Gesloten
  • Informatie