grillblocking Yaris: meer ervaringen?

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
jefdus

do 21 feb, 2013 9:50

Aangezien het deze week weer kouder is geworden, gisteravond grillblocking toegepast op mijn Yaris. Vanochtend was ik natuurlijk erg benieuwd of ik het resultaat meteen kon zien. Het blijft natuurlijk lastig te zeggen na 1 enkele rit, maar mijn indruk is toch dat het niet heel erg veel scheelt. Mijn verbruik vanochtend zoals aangegeven door de Yaris was een ietsje lager dan dezelfde rit gisterochtend (4,4l/100km tegenover 4,5l/100km gister). Het gaat hier om een rit van 75km. Ongeveer 25km snelweg, gereden met ongeveer 95 op de teller. Voor de rest ongeveer 5km bebouwde kom en de rest buiten de bebouwde kom (85 op de teller).

Zoals gezegd blijft het lastig vergelijken met 1 rit, maar het lijkt er op dat de winst in ieder geval niet spectaculair is. Gister was het een graad kouder en qua wind was er volgens mij niet echt veel verschil. Ik zou eigenlijk wel willen weten of er al meer mensen zijn die grillblocking specifiek voor de Yaris gebruiken en wat hun ervaringen zijn. Bespaart het echt, of levert het in mijn geval weinig op omdat ik voornamelijk langere ritten maak?

Voor de volledigheid: Ik heb de kleinste maat buisisolatie uit de bouwmarkt gehalveerd en hiermee drie gleuven van de grill geblokkeerd. Hieronder staat dit min of meer weergegeven in een plaatje dat ik hier van het forum geleend heb (als hier bezaar tegen is, verwijder ik hem uiteraard weer). De drie witte balken geven de gleuven weer die ik geblocked heb.

Afbeelding

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

do 21 feb, 2013 13:32

Is er een mogelijkheid om in de bovenste grill isolatie te plaatsen?
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

jefdus

do 21 feb, 2013 13:50

Hier heb ik nog niet echt naar gekeken. De bovenste grill is relatief klein. Met buizenisolatie wordt het denk ik lastig aangezien de gleuven naar het midden smaller worden, maar met foam blocks moet dit denk ik wel te doen zijn. Ik wil echter nog even rustig aan doen, aangezien ik mijn OBD-connector voor het uitlezen van de temperatuur nog niet binnen heb. Vandaar dat ik onder ook nog niet alle gleuven heb gevuld, maar enkel de drie die in mijn ogen het meest voor de radiator zitten.

Het punt is dat er op nternet weinig te vinden is mbt de Yaris. Voor de Prius vind je mooie tabelletjes over bij welke temperatuur wat te blocken, maar voor de Yaris ben ik dit niet tegengekomen. Vandaar ook hier mijn vraag naar eventuele ervaringen hier op het forum. Als ik mijn OBD-connector binnen heb zal ik wel wat gaan experimenteren, maar het scheelt natuurlijk als ik dan voort kan bouwen op ervaringen van anderen.

jefdus

do 21 feb, 2013 20:34

Toch nog maar even een updateje; vanavond op de terugweg een verbruik gehaald van 4,0l/100km. Een evenaring van mijn record tot nu toe en dat bij een temperatuur van 0 graden. Qua rijprofiel zoals beschreven in de openingspost. Gaat het dan toch resulteren in een lager verbruik? En was het dan vanochtend toch misschien de wind die parten speelde? Nu dus maar even een tijdje goed bijhouden om te zien hoe het zich ontwikkelt.

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur

do 21 feb, 2013 20:47

Mooi verbruik!

Is inderdaad handiger om over een iets langere periode te meten.

Afbeelding

AEO
Actief Lid
Actief Lid

vr 22 feb, 2013 0:59

Gezien je rijstijl denk ik dat je de grill best helemaal mag dichtmaken, want met 95 op de teller verg je niet veel van de aandrijving.
Ik weet niet of de Yaris Hybride een temperatuuraanduiding heeft, maar in de Auris is er een weergave van de temperatuur in blokjes op een schaal.
Met volledige grillblocking krijg ik hem nooit verder dan het vijfde blokje, en ook in de zomer (zonder grillblocking) komt hij nooit verder.
Bij de Auris is de bovenste opening net bij de Prius 3 bedoeld voor de inverter.
Als de temperatuur boven de 10 graden komt, dan laat ik de bovengrill open om te voorkomen dat de inverter warm kan worden.
Het is nu voor mij de derde winter met grillblocking, en grillblocking scheelt best merkbaar in het verbruik.
De impact is vooral merkbaar bij korte afstanden, omdat de motor sneller op bedrijfstemperatuur kan komen.
Bij langere afstanden is er ook nog wel verschil, maar in mindere mate.
Ik denk dat het bij de Yaris hetzelfde zal zijn.
Ander voordeel is dat je minder vuil in je motorcompartiment binnen krijgt.
Toyota Auris Hybride Aspiration, frost blue

jefdus

vr 22 feb, 2013 8:14

Bedankt voor je input. De Yaris heeft standaard helaas geen temperatuuraanduiding. Ik heb een OBD-connector besteld om met mijn smartphone de temperatuur te kunnen volgen, maar aangezien deze uit Hong Kong moet komen zal dat nog wel even duren. Als ik hem binnen heb zal ik wel meer gaan blocken, maar ik durf dat nu eigenlijk nog niet aan met een auto van 2 maanden oud zonder enige feedback :roll: Maar goed, hopelijk is het over een paar maanden al gewoon weer lekker warm, dus dan is het een projectje voor de volgende winter.

Robbie86

vr 22 feb, 2013 10:48

nice 4.0L/100km! :shock: Dit wil ik ook wel is proberen voor de volgende winter :o
Is een OBD plug makkelijk aan te sluiten? zonder dat je dingen hoeft open te schroeven/breken en dat de garantie niet verloopt?
Wat doe je als de temperatuur te hoog word door grillblocking ? Ergens parkeren en de blokkering er vanaf halen?
Laatst gewijzigd door Robbie86 op vr 22 feb, 2013 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

vr 22 feb, 2013 10:53

jefdus schreef:Toch nog maar even een updateje; vanavond op de terugweg een verbruik gehaald van 4,0l/100km. Een evenaring van mijn record tot nu toe en dat bij een temperatuur van 0 graden. Qua rijprofiel zoals beschreven in de openingspost. Gaat het dan toch resulteren in een lager verbruik? En was het dan vanochtend toch misschien de wind die parten speelde? Nu dus maar even een tijdje goed bijhouden om te zien hoe het zich ontwikkelt.
En dus vooral de wind mee die je 's avonds had..?
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 22 feb, 2013 15:14

Robbie86 schreef:
Is een OBD plug makkelijk aan te sluiten? zonder dat je dingen hoeft open te schroeven/breken en dat de garantie niet verloopt?
In 1 sec in te pluggen, dezelfde ingang die de garage ook gebruikt om alles uit te lezen. Garantie blijft ongewijzigd.
Robbie86 schreef: Wat doe je als de temperatuur te hoog word door grillblocking ? Ergens parkeren en de blokkering er vanaf halen?
Ik heb bij mijn P2 gemerkt, dat als de temp te hoog wordt er een ventilator aangezet wordt, die de temp heel snel weer naar de 90 graden terugbrengt.

Op een gegeven moment na een tijdje gemeten te hebben, weet je ongeveer bij welke buitentemperatuur je de isolatie eraf moet halen. Bij mij is het bij ongeveer plus 10 wel weer tijd om alles te verwijderen.

Afbeelding

Galli

vr 22 feb, 2013 19:20

Dan hoop ik dat die handel er volgende week af kan :D

jefdus

vr 01 mar, 2013 10:44

Nog even een update na wat langer rond te hebben gereden met de grillblock. Ik begin er toch wel overtuigd van te raken dat het een positief effect heeft op mijn verbruik. Sinds ik het gebruik, is het verbruik tijdens woon-werkverkeer ritjes (zoals beschreven in de openingspost) niet meer hoger uitgekomen dan 4,5l op 100km. Dit terwijl ik voor grillblocking nog wel eens uitkwam op 4,9. Daarnaast heb ik nu al 4 ritten gehad waarbij ik uitkwam op 4,0. Gemiddeld licht het zo rond de 4,2 a 4,3.

Afgelopen weekend heb ik mijn OBD scanner binnen gekregen, dus deze week heb ik ook de temperatuur van de koelvloeistof goed kunnen monitoren. De maximale temperatuur die ik gemeten heb is 90 graden. Vanochtend bij 4 graden buitentemperatuur bleef de temperatuur voor het grootste gedeelte van de rit mooi tussen de 80 en 88 graden.

Mijn set-up is nu dat ik de onderste 4 sleuven gevuld heb met buisisolatie. Wel heb ik aan de zijkanten van de sleuven ongeveer 5 centimeter opengelaten. Voor nu vind ik het wel goed zo, maar vlgende winter zal ik nog wel wat gaan experimenteren voor het optimale resultaat.

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 01 mar, 2013 11:22

Heb je een foto van de Grillblock?

Afbeelding

jefdus

vr 01 mar, 2013 18:21

Arjan schreef:Heb je een foto van de Grillblock?
Afbeelding

Ik heb even snel een fototje met de telefoon genomen. Al wat schemerig, dus de kwaliteit is bagger. Het gaat dus om gehalveerde stukken pijpisolatie. Om de plekken van de verticale struts heb ik ze een stukje ingesneden, zodat de struts er in kunnen vallen. Zoals te zien is, steken ze hier echter toch nog wat verder uit. Ik heb de isolatie verder niet vastgezet. De spanning in de isolatie zelf zorgt er voor dat het stevig vast zit. Volgende winter zal ik het geheel wat netter af gaan werken door het beter in te snijden en dan dus ook beter te laten verzinken. Ook wil ik de isolatie bekleden met zwarte of carbon folie, zodat het qua kleur beter matcht.

Vanmiddag al in de weekendstemming, dus ik vond het op de snelweg niet erg om achter een vrachtauto te blijven. Uiteindelijk verbruik op de rit (75km) van 3,8l op 100km. Vanochtend 4,0 dus ik verwacht niet dat het aan eventuele wind mee heeft gelegen.

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 01 mar, 2013 18:37

Dank je :wink:

Mooi verbruik die 3,8!

Afbeelding

Gesloten
  • Informatie