persoonlijk record verbruik

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gesloten
garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

wo 06 mar, 2013 19:09

Robbie86 schreef:En mijn bevinding van de snelweg:
3.6L/100km lol echt waar ik snap het zelf ook niet meer. Of mijn boord computer is kaduk of het is inderdaad een plugin hybrid haha
Echt hoe kan ik jullie dit laten geloven :) ik rijd gewoon zoals ik anders rijd dit keer 95km/u omdat de situatie niet anders was op de snelweg. Ik vraag mij sterk af wat ik zo anders doe.
En je kiest wel ieder ritje ff voor "updat" van je verbruikgegevens...? Want als je er bijv. al 10.000km op hebt zitten met een verbruik van 3,6 zal dat ene ritje daar niet veel aan veranderen. :twisted:
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

Robbie86

wo 06 mar, 2013 20:34

Haha ja garpsworld :)

Heb wel is getanked natuurlijk. Van de vorige maand heb ik ongeveer 4.5 gemiddeld mede door de koude temperaturen waar ik lage en hoge verbruik heb gehad. Ik rijd wel met meer bandenspanning. Maar toch ik denk dat ik verbruik aan goede infrastructuur ligt die blijkbaar goed is voor deze hybride ;) kan niet anders.

Ik heb geprobeerd om even te Gliden op de snelweg. Wat ik zag was geen pijlen van en naar de motor en batterij maar twee pijlen op de voorwielen is dat een glide?

Galli

wo 06 mar, 2013 22:07

't Zou voor mij nog een moeilijke keuze worden als ik de mogelijkheid had tussen jouw weliswaar miserabele verbruik of mijn getril/geschud.
Denk het niet hoor, je hebt dan een Dynamic en je eigen rijstijl. Dat mijn Yaris meer verbruikt heeft namelijk meer te maken met wie achter het stuur zit :wink:

MarnixDL

do 07 mar, 2013 0:10

gisteren heb ik een rit gedaan van ongeveer 14KM heen en terug waarbij ik een verbruik had van 4.1 L/100 KM (BC)

Ik heb vandaag 2 ritten heen en terug gedaan van +-24KM dus in totaal +-44 en had 2x een gemiddeld verbruik op mijn BC van 4L/100KM

Rijstijl het zelfde als anders maar enkel 10 graden warmer. Vandaag (donderdag) moet ik wat autosnelweg en provinciale en stad's wegen doen ben benieuwd of mijn verbruik nog beter kan. Spijtig genoeg denk ik dat het vandaag niet zo warm zal zijn.

Maar ik houd Julie op de hoogte :-)

Robbie86

do 07 mar, 2013 8:31

MarnixDX dat is ook een mooi verbruik!
Jammer dat de temperaturen zo onstabiel zijn ik wil zelf wel is gaan testen in een volle maand zon (zonder auto zijn we daar ook aan toe ;) ). Dit om te kijken hoever de boordcomputer afwijkt van het werkelijke verbruik :)

MarnixDL

do 07 mar, 2013 12:37

Robbie86 schreef:MarnixDX dat is ook een mooi verbruik!
Jammer dat de temperaturen zo onstabiel zijn ik wil zelf wel is gaan testen in een volle maand zon (zonder auto zijn we daar ook aan toe ;) ). Dit om te kijken hoever de boordcomputer afwijkt van het werkelijke verbruik :)
Thanks, Ik doe mijn best ;p

Straks effe een langere rit, ben benieuwd wat het verbruik zal zijn tegen 95Km/uur.

Maar tegen jouw verbruik kan ik niet op hoor :D Ik was bang dat het verbruik altijd rond de 5 liter zou liggen maar de laatste 2 dagen hebben mij hoop gegeven. :o

Voor je gemiddeld verbruik van 4.5, hoeveel km doe je dan per dag?

Ben ook benieuwd zoals jij om te weten wat verbruik we gaan hebben als het goed weer er aan komt, Groetjes

Robbie86

do 07 mar, 2013 13:30

MarnixDL schreef: Thanks, Ik doe mijn best ;p

Straks effe een langere rit, ben benieuwd wat het verbruik zal zijn tegen 95Km/uur.

Maar tegen jouw verbruik kan ik niet op hoor :D Ik was bang dat het verbruik altijd rond de 5 liter zou liggen maar de laatste 2 dagen hebben mij hoop gegeven. :o

Voor je gemiddeld verbruik van 4.5, hoeveel km doe je dan per dag?

Ben ook benieuwd zoals jij om te weten wat verbruik we gaan hebben als het goed weer er aan komt, Groetjes
Het aantal kilometers per dag dat ik rijd is rond de 30km.

In deze ochtend bij mij een verbruik van 4.4 met een temperatuur van 6graden.

Dinsdag en woensdag was een echte top dag voor de auto. De motor was ook binnen 1min warm opgeladen. Dit omdat de auto ook in de zon stond. Temperatuur van de climatecontrol is 18graden. Airco uit. en op Auto.

Ik wacht meestal nog even 30sec voordat ik weg rijd. Banden zijn 0.2bar harder opgepompt (bonvenop de 160km/u bandenspanning in het boekje). ECO staat altijd aan. LED Verlichting loopt alleen te gloeien ;)

Als ik provinciaal ga rijden dan rijd ik ongeveer 5km 30/50km/u gebieden in en 8km provinciaal waar ik begin in een gebied van 70km/u en een 5km 80km/u. Daarna nog iets van 2km 50/30 zone tot aan mijn huis.

Als ik over de snelweg rijd is het 2km 30/50 daarna 11km snelweg waar het meestal de helft 80km maximum word aangegeven maar daar rijd ik en anderen altijd 90. En een stuk waar ik 100 rijd. En weer 2km 50/30 zone tot aan mijn huis.

Ook wat ik doe is bij het optrekken niet direct de gaspedaal intrappen en zorgen dat die onder pwr blijft, maar ik laat de auto optrekken tot een snelheid van 20km/u op elektrisch en daarna geleidelijk de wijzer naar net onder de pwr gebied laten gaan. Het is best netjes voor de medeweggebruiker je gaat niet tergend langzaam. De motor laad volgens mij ondertussen bij het geleidelijk optrekken de accu een beetje bij. Dus niet direct de wijzer tot onder het pwr gebied drukken ;)

Dit is ongeveer mijn situatie. Ik rijd eigenlijk nooit in spits dus het is altijd wel lekker rustig op de weg.

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

do 07 mar, 2013 13:33

Is al je verbruik afgelezen vanaf de BC?
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

Robbie86

do 07 mar, 2013 13:38

Ja klopt dus ik denk dat er nog wat bij opgeteld moet worden? Ik ben benieuwd wat de verbruik is bij de pomp. Zal denk ik wel bij het gemiddelde van de maand 0.2L/0.3L meer uitvallen? :) Maar zou fijn zijn als het een stabiele maand zou zijn in temperaturen ;)

Ik gok zo dat mijn gemiddelde verbruik deze maand als het mooi weer bleef iets van 4.2 is want de ochtend is meestal hoger verbruik maar er gaat ook sneeuw bijkomen en vries temperaturen dus zal wel weer op 4.5-4.6 komen
Laatst gewijzigd door Robbie86 op do 07 mar, 2013 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

do 07 mar, 2013 13:42

Bijna altijd kun je daar wat bij optellen inderdaad. Ben toch wel benieuwd wat het verbruik gemeten bij de pomp is.
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

Robbie86

do 07 mar, 2013 13:47

Zal het zeker even laten weten wanneer mijn autotje dorst heeft. Ik heb begin van de vorige tankbeurt de kilometer stand even genoteerd dus dat moet goed komen :)

yaris1

za 09 mar, 2013 9:29

Robbie86 schreef:En mijn bevinding van de snelweg:

3.6L/100km lol echt waar ik snap het zelf ook niet meer. Of mijn boord computer is kaduk of het is inderdaad een plugin hybrid haha

Echt hoe kan ik jullie dit laten geloven :) ik rijd gewoon zoals ik anders rijd dit keer 95km/u omdat de situatie niet anders was op de snelweg. Ik vraag mij sterk af wat ik zo anders doe.
Hallo Robbie86

Ik geloof je wel!
Ik heb namelijk dit verbruik ook op de snelweg, ik haal dit verbruik bij en snelheid van100km/u
Ik zie het verbruik zelfs terug zakken naar 3.3l als ik de cruise control gebruik.
Wat ik op het forum lees is dat veel mensen een hoger verbruik op de snelweg zien,maar mijn verbruik is op de snelweg zeker niet hoger, eerder lager.
Maar het gemiddelde komt hoger te liggen doordat je nooit constant rijd.
Ik zie wel langzaam mijn verbruik lager worden,ik heb nu 4500km gereden.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

za 09 mar, 2013 17:00

yaris1 schreef:Ik heb namelijk dit verbruik ook op de snelweg, ik haal dit verbruik bij en snelheid van100km/u
Ik zie het verbruik zelfs terug zakken naar 3.3l als ik de cruise control gebruik.
Wat ik op het forum lees is dat veel mensen een hoger verbruik op de snelweg zien,maar mijn verbruik is op de snelweg zeker niet hoger, eerder lager.
Maar het gemiddelde komt hoger te liggen doordat je nooit constant rijd.
Ik zie wel langzaam mijn verbruik lager worden,ik heb nu 4500km gereden.
Ik zie m'n verbruik weleens op 2,3L / 100km staan (maar dan rijd ik ook even licht naar beneden :lol: ), maar zo'n momentopname zegt dus niet zoveel.
Diegenen die op de snelweg een hoger verbruik hebben dan anderen, rijden dus zeer waarschijnlijk gewoon (veel harder), bijvoorbeeld 120 - 130 km/u. Op zich is er naast de snekheid geen andere factor waarmee je het verbruik op de snelweg kunt beïnvloeden. (Grillblovking en P&G even buiten beschouwing gelaten).
Houd er ook rekening mee dat een YR Dynamic theoretisch dik 5% minder zuinig is dan de YR Aspiration. (In de praktijk is dat verschil dus vast nog wat groter.)
Daarnaast: "Gemiddeld verbruik" op een bepaald moment is heel wat anders dan een gemiddeld verbruik over een tank, een winter of overall.
Mijn "winterverbruik" (bij mij laat ik die ingaan op het moment dat ik de winterbanden er onder laat leggen) is tot nu toe 1:22,31 cq 4,48L/100km. Dat is nog geen 10% lager dan mn " zomerverbruik" (die eind juni voor mij begon) en dat vind ik reuze meevallen.
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

MarnixDL

zo 10 mar, 2013 13:52

Heb nu bijna 1800 Km en ik zie dat wanneer ik dezelfde test rit doe dan enkele weken geleden dat ik nu effectief minder verbruik bij dezelfde temperatuur.

Ben gisteren naar zee gereden in de voormiddag en terug gekomen rond 21 uur (+- 230KM) en ik had een gemiddeld verbruik van 4.8L/100KM op de BC.

Deze morgen een rit van 20KM heen en 20Km terug, verbruik 5.1 Km/100KM. 60% snelweg 40% provinciaal/dorp

onmiddellijk nadien heb ik voor de fun even een dorps ritje (ecostand - +-6KM- volle baterij)gemaakt waarbij de snelheid meestal 30 was en af en toe 50 en effe 70. gemiddeld verbruik ovr de rit 3.6L/100KM

nadien heb ik exact de zelfde rit nog eens gedaan (batterij nog 2 balkjes) zonder eco en toen had ik een verbruik van 4.1 L/100KM.

Ik vermoed eens we deftige temperaturen hebben dat minder dan 4L per100KM vrij gemakkelijk haalbaar moet zijn bij dorps ritten. (hoop ik toch ;p)

MarnixDL

zo 10 mar, 2013 20:35

rond 20 uur even een ritje gedaan van rond de 6 KM met ijskoude motor en in plaats van 3,6 van deze middag (Kwam juist van snelweg met volle batterij) had ik nu voor de zelfde rit een verbruik van 5,4 //100KM.

dat is wel een serieus verschil zulle :-(

Zal morgen nog eens dezelfde rit doen maar ook met warme motor.

Gesloten
  • Informatie