persoonlijk record verbruik

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Zilly
Actief Lid
Actief Lid

Re: persoonlijk record verbruik

Bericht door Zilly »

frafie55 schreef: Een beetje 'kort door de bocht'?
Frans
Absoluut.
310.000 km met de P2
170.000 km met de P4
bijna de RAV4

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2019 Hyundai Ioniq EV

Bericht door PriOkkie »

Zilly schreef:Wat moeten ze daarvoor doen ? Tja je geeft het zelf al een beetje aan:
PriOkkie schreef:...als de accu dezelfde stromen aan zou kunnen als de zwaardere prius. Het lijkt er echter op dat de accu van de Yaris minder vermogen aankan dan de Prius waardoor er ook minder geregenereerd kan worden. Een P2 heeft een totaalvermogen van 111 pk waar de Yaris maar 100 pk kan leveren. De benzinemotor van de P2 levert maar 1 pk meer, dus die andere 10pk moeten uit een sterkere accu komen. Een P2 haalt dus 35 pk uit z'n accu en een Yaris maar 25 pk. Een verschil van 29%, terwijl de Yaris maar 17% lichter is. ...
Een combinatie van lichtere (in kg) elektrische motoren van de P3/Yaris, gecombineerd met een grotere (in kW) batterij P2/P3. Dan heb je het beste van alle generaties. Dat kunnen ze nog combineren met een hogere bandenspanning, actieve grillblocking, elektrische verwarming, ... (Neen, ik wil niet beginnen over het nut van een grotere batterij, ik zoek niks, ik haal het gewoon aan.)
Je maakt de auto dus een stuk duurder, zwaarder, complexer, minder ruim en minder comfortabel. Een grotere batterij heeft zeker nut (zoals we al eens eerder besproken hadden) als je ook de rest van de elektronica zwaarder (vermogen EN gewicht) maakt. Maar is de auto dan nog verkoopbaar? Dat is wat de marketingafdeling "bepaalt", aan de hand van onderzoek naar de markt en de wens van de gemiddelde consument.

Als je alles los laat om een compromisloze zuinige auto te maken kun je er nog wel veel meer vanaf snoepen. Maar hoeveel offers ben jij als consument te maken om zuiniger te rijden? Kijk naar die nieuwe reeks elektrische auto's die meer weg hebben van een oversized brommobiel als je wil begrijpen waar ik heen wil. De Yaris mikt toch op een ander publiek, een publiek dat een gewone auto wil en wel wat extra wil betalen voor een lager verbuik maar ook niet teveel. En eigenlijk willen ze het liefst een "gewone" auto die het net zo goed doet als hun vorige. En dan ga je afwegingen maken. Niet om ons te plagen maar om zoveel mogelijk auto's aan ons te verkopen. Dat is toch het uiteindelijke doel van een autofabrikant, of niet?
Zilly schreef:Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat de kostprijs van de wagen iets van een 20 % is van de prijs die wij betalen.
Hoeveel die kostprijs ook is, ze gaan er zeker niet zomaar iets opschroeven als zich dat niet op een of andere manier terugbetaalt. Ze kunnen misschien wat brandstof besparen door een automatische grillblocker te installeren. Waarom doen ze het dan niet? Omdat wij er (nog) niet om vragen en omdat ze dat ding toch op een of andere manier willen terugverdienen. Ze kunnen ook besluiten om minder airbags in te bouwen of lichtere materialen te gebruiken voor het dashboard en de stoelen, maar dan gaan de klanten weer klagen omdat ze zich minder veilig voelen en de auto "goedkoop" aanvoelt.

Dus ja, de marketingafdeling bepaalt inderdaad hoe de auto eruit moet komen te zien, maar de afwegingen worden gemaakt op basis van wat ze aan ons, de consument, verwachten te kunnen verkopen. Als ze de auto eenvoudig nóg zuiniger te kunnen maken zonder aanpassingen die de auto duurder of minder gewild te maken, zullen ze dat zeker doen. Verbruik is namelijk een heel goed verkoop-argument.
Mei 2019: Hyundai Ioniq Electric Premium 2019
Nov 2017: Toyota Prius Plug-In Executive 2012 (49.281 km)
Nov 2009: Toyota Prius Comfort 2006 (193.930 km)

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

Bericht door garpsworld »

Zilly schreef:De hybrides zijn enorm veel duurder dan de niet-hybrides en dat betalen we ook, omdat ze zuiniger zijn.
Het verschil tussen een Yaris 1.5 HSD Aspi (incl. CVT) en een Yaris 1.3 VVT-i CVT is EUR 1060.
Volgens autoweek:
De HSD heeft dan klimaatregeleing (en gescheiden) als extra en heeft een 1,5l / 100km lager verbruik (en is 0,5s langzamer van 0 naar 100 km/u).
Volgens mij is het prijsverschil dus juist klein te noemen en snap ik niet waarom je ooit de niet-HSD zou kopen. Tenzij je bang bent een keer fors onder spanning komen te staan :mrgreen: .
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door PriOkkie »

garpsworld schreef:Het verschil tussen een Yaris 1.5 HSD Aspi (incl. CVT) en een Yaris 1.3 VVT-i CVT is EUR 1060.
In Nederlandse Euro's wel. In Belgische Euro's is dat verschil veel groter.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

PriOkkie schreef:
garpsworld schreef:Het verschil tussen een Yaris 1.5 HSD Aspi (incl. CVT) en een Yaris 1.3 VVT-i CVT is EUR 1060.
In Nederlandse Euro's wel. In Belgische Euro's is dat verschil veel groter.
:wink:

thyaris
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door thyaris »

PriOkkie schreef: Hoeveel die kostprijs ook is, ze gaan er zeker niet zomaar iets opschroeven als zich dat niet op een of andere manier terugbetaalt. Ze kunnen misschien wat brandstof besparen door een automatische grillblocker te installeren. Waarom doen ze het dan niet? Omdat wij er (nog) niet om vragen en omdat ze dat ding toch op een of andere manier willen terugverdienen.
Misschien een goede reden om deze weblog richting Toyota te laten gaan als bijdrage van de kritische doch trouwe Toyotaklant. Met daarbij de nodige suggesties uiteraard. Ik weet zeker dat als die suggesties met jouw instemming zijn gepasseerd die suggesties serieus worden genomen. Op die manier kan Toyota haar voorsprong handhaven cq uitbreiden.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Zilly »

Ik kan alleen maar PriOkkie grotendeels gelijk geven.
(Ik krijg trouwens geen cvt geconfigureerd op toyota.be, waar het verschil in basisversie bijna 6000 Belgische euro is.)
310.000 km met de P2
170.000 km met de P4
bijna de RAV4

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door PriOkkie »

De Yaris 1.33L Comfort met handbak kost BEUR 15990,= of met "Multidrive S" (CVT of robotbak?) BEUR 17130,=. De Hybride Comfort kost BEUR 19145,=.

Even afhankelijk van hoeveel je geeft om een automaat, kost de Hybride Yaris dus 2015 of 3155 Belgische Euro's meer dan een ouderwetse variant.

(Ik ga er wel voor het gemak even van uit dat beide Comfort edities hetzelfde uitrustingsniveau hebben...)

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

PriOkkie schreef:De Yaris 1.33L Comfort met handbak kost BEUR 15990,= of met "Multidrive S" (CVT of robotbak?) BEUR 17130,=. De Hybride Comfort kost BEUR 19145,=.

Even afhankelijk van hoeveel je geeft om een automaat, kost de Hybride Yaris dus 2015 of 3155 Belgische Euro's meer dan een ouderwetse variant.

(Ik ga er wel voor het gemak even van uit dat beide Comfort edities hetzelfde uitrustingsniveau hebben...)
Oeps. NL-BPM was ik ff vergeten. Ik maar denken dat je 'die Belgen er even tussen nam'. :oops:

Robbie86

Bericht door Robbie86 »

Om even terug ontopic te komen.

Nu met dit weer van 11graden Celsius van werk naar huis (provinciaal) en gemiddeld 3.7L/100km en dat redelijk normaal gereden! Fabrieksopgave nu al gehaald :D

Het grappige is dat de accu na veel EV rijden nog steeds volledig vol was :)

In ieder geval mijn Record over 1 enkele rit.

Ik heb wel fotos van als jullie het niet geloven, maar standaard zie ik nergens vanaf de (average)reset over hoeveel km die het heeft berekend in reisgegevens.. Hoe kan ik dat zien?

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

Robbie86 schreef:Om even terug ontopic te komen.

Nu met dit weer van 11graden Celsius van werk naar huis (provinciaal) en gemiddeld 3.7L/100km en dat redelijk normaal gereden! Fabrieksopgave nu al gehaald :D

Het grappige is dat de accu na veel EV rijden nog steeds volledig vol was :)

In ieder geval mijn Record over 1 enkele rit.

Ik heb wel fotos van als jullie het niet geloven, maar standaard zie ik nergens vanaf de (average)reset over hoeveel km die het heeft berekend in reisgegevens.. Hoe kan ik dat zien?
Hoe laat begin / stop jij met werken: 13.00u / 15.00u ? En weet je zeker dat je geen plug-in Yaris hebt?! :mrgreen:
Maar: niet slecht! (understatement).
De reset van je verbruik (ik neem aan dat je 'update' bedoelt?) reset geen km-stand. Die moet je dan dus ff noteren of makkelijker: de TripA of B even resetten.

Robbie86

Bericht door Robbie86 »

garpsworld schreef: Hoe laat begin / stop jij met werken: 13.00u / 15.00u ? En weet je zeker dat je geen plug-in Yaris hebt?! :mrgreen:
Maar: niet slecht! (understatement).
De reset van je verbruik (ik neem aan dat je 'update' bedoelt?) reset geen km-stand. Die moet je dan dus ff noteren of makkelijker: de TripA of B even resetten.
Ah ok het was inderdaad na de update knop te hebben gedrukt jammer dat het niet op de reisgegevens gedeelte staat. Maar inderdaad ik ben er ook trots op :D deze dag was ik 16:15 naar huis gegaan scheelde wel dat het enorm rustig was :) had wel precies op de teller gereden maar wel bij stoplichten normaal opgetrokken. Ik ben meestal geen spits rijder misschien dat mijn verbruik daarom wat lager is dan gemiddeld

Wouter W
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 1.8 Style Brown

Bericht door Wouter W »

Garpsworld ik denk dat jij en ik heel snel met onze Yaris naar de dealer moeten gaan want zij ZUIPEN benzine als ik die ongelooflijke cijfers voorbij zie komen. :mrgreen:
laat jij wel even weten wat jouw Yaris mankeerde ? :lol: :lol:
3 jaar Prius 3 Aspiration , 1.1/2 jaar Yaris HSD Dynamic , 3.5 jaar Auris HSD Touring Sports Executive
Vanaf Augustus 2017 Auris HSD Hatchback Executive
Vanaf 5-10-2019 Corolla TS 1.8 Style Phantom Brown
+ Flyer U 7.70 High Speed max 45 km/h.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

Wouter W schreef:Garpsworld ik denk dat jij en ik heel snel met onze Yaris naar de dealer moeten gaan want zij ZUIPEN benzine als ik die ongelooflijke cijfers voorbij zie komen. :mrgreen:
laat jij wel even weten wat jouw Yaris mankeerde ? :lol: :lol:
Ik ben wat het verbruik betreft niet echt ontevreden, Wouter. Ik denk dat je Galli wilde "aanspreken?" :)

Galli

Bericht door Galli »

Ben ook wel tevreden over het verbruik hoor, heb de pech dat wanneer ik naar mijn werk rijdt over wegen rijdt waar de maximale snelheid ver boven de 60 ligt in tegenstelling tot garp. Ik weet nu wel dat ik veel zuiniger kan, als je bijna alleen 80 km wegen gebruikt dan haal ik de waarden van garp ook wel.

Gesloten