Onderhoud van een elektrische auto

Is het onderhoud van een elektrische auto echt goedkoper?

Eenvoud betekent minder onderhoud.

Een wagen op brandstof is samengesteld uit een 800-tal diverse kleine componenten. Een elektrische auto heeft echter slechts drie hoofdonderdelen: een elektrische motor (die energie gebruikt uit oplaadbare batterijen), een omvormer (die de wisselstroom van de laadpaal omzet naar gelijkstroom) en een ingebouwde lader (om de batterijen op te laden). Minder onderdelen? Dat zijn minder dure bezoekjes aan de garagist.

Wat is er goedkoper aan het onderhoud van een elektrische auto?
  • Minder slijtage-onderdelen
    Een elektrische auto heeft minder bewegende mechanische onderdelen, en dus ook minder stukken die aan slijtage onderhevig zijn en vervangen moeten worden: geen versnellingsbak, geen brandstofpomp, geen olie, geen luchtfiltering en geen uitlaat.
  • Regeneratief remsysteem
    Het systeem van regeneratief remmen vermijdt dat er energie verloren gaat als je bijvoorbeeld een rood licht nadert. Wanneer je remt, begint de motor de andere kant op te draaien. Je auto vertraagt door de weerstand. De energie die je zo bespaart, wordt dan weer opgeslagen in de batterij. Bovendien worden je remmen minder belast en kost het onderhoud ervan tot 50% minder.
  • Minder vloeistoffen
    Als je elektrisch rijdt moet je ook af en toe de koel-, rem- en ruitenwisservloeistof bijvullen. Maar dat is een pak minder vocht dan er door een traditionele auto vloeit.

Wat kost onderhoud elektrische wagen

Is er ook iets duurder aan het onderhoud van een elektrische wagen?
Door het hoge motorkoppel en het zwaardere gewicht van een elektrisch aangedreven auto, krijgen de banden het harder te verduren. Die moeten dan ook regelmatiger vervangen worden dan bij een brandstofauto.


Is periodiek nazicht van mijn elektrische auto nodig?

Het blijft altijd van belang om je wagen goed te verzorgen en op regelmatige tijdstippen naar je garage te gaan voor een onderhoudsbeurt. Maar met een elektrische wagen hoeft dit niet zo vaak als met een benzine- of dieselwagen, én de controle is doorgaans gemakkelijker en goedkoper.
  • Accupakket
    Het accupakket is het meest cruciale onderdeel van je wagen. Laat het dan ook af en toe nakijken. De vervanging van je accu valt niet onder regulier onderhoud en de meeste leveranciers geven er een garantie op tot 10 jaar of tot 240.000 kilometer.
  • Remvoering
    Er is minder sprake van remslijtage bij elektrische auto’s dan bij brandstofauto’s. Toch zit er wel nog steeds verval op. Ook is er het risico dat remschijven gaan roesten, doordat de remblokken minder de schijven raken. Het is aan te bevelen om af en toe tijdens en één maal aan het einde van elke rit wat steviger te remmen, zodat de schijven vrij blijven van roestvorming.
  • Koelsysteem
    Je motor en accupakket zijn gevoelig aan warmteontwikkeling. Laat je koelsysteem af en toe controleren om schade of brand te vermijden.
  • Software-updates
    De aanwezigheid van software is essentieel voor de moderne wagen. Zowel bij brandstofwagens als elektrische wagens dient de garagist deze af en toe met een computer verbinden om de achterliggende software up-to-date te houden.

Conclusie: Is het onderhoud van een elektrische wagen goedkoper?

Ja, Ten eerste gaat een elektrische auto langer mee dan een traditionele wagen.
Daarnaast is het onderhoud minstens twee keer zo goedkoop.

Er is echter wel een 'maar'!
Het nog niet duidelijk wat de kosten op de lange termijn zullen zijn. De hoogspanningsaccu heeft geen oneindig leven en zal ook jaarlijks iets van zijn capaciteit verliezen. Wanneer de accu uiteindelijk onder een minimale capaciteit komt of indien de accu door ouderdom defect raakt, dient men rekening te houden met nu nog hoge reparatie of vervangingskosten.

De degradatie (capaciteitsverlies) varieert nogal per accufabrikant. Er zijn accu's die 3% per jaar verliezen, maar er zijn er ook die <2% per jaar aan capaciteit verliezen.
Ook wordt er gekeken naar het aantal kilometers en de laad/ontlaad cycli. Bij veelrijders speelt de degradatie per gereden km een grote rol.
Tesla geeft bijvoorbeeld een degradatie op van gemiddeld 10% per 250.000 gereden kilometers, maar of dit zich lineair voorzet is nochtans de vraag.
Het is zeker mogelijk dat dit de volgende 250.000 km een stuk meer wordt, omdat degradatie over het algemeen sneller toeneemt naarmate de accu ouder wordt.

Om dit risico te ondervangen is er bij enkele fabrikanten, zoals Renault, de mogelijkheid om de hoogspanningsaccu te leasen.
Hiermee dekt men wel het risico op hoge reparatie of vervangingskosten, maar moet er wel een maandelijks leasebedrag voor deze accu betaald worden.
Het voordeel is wel dat de aanschafprijs van de elektrische auto bij deze constructie aanmerkelijk lager ligt, omdat de accu niet verwerkt is in de aanschafprijs.
Naar mate de accu's beter worden door voortschrijdende technische kennis, zal de degradatie waarschijnlijk verder afnemen en wordt deze leaseoptie minder interessant.