10 vragen over elektrisch rijden

Uiteraard zijn er veel vragen over elektrische auto’s. We nemen de meest voorkomende met je door en scheppen zo hopelijk wat licht in de elektro duisternis!

  1. Hoe schoon is een elektrische auto?
    De elektrische auto stoot zelf geen CO2 of schadelijke stoffen uit. Bij de productie van elektriciteit gebeurt dat wel. Het grootste deel van de elektriciteit in Nederland is nog altijd afkomstig van centrales met een schoorsteen. Over de auto zelf kunnen we zeggen dat de productie van accu’s en elektromotoren een flinke wissel trekt op het milieu en dat er bij de productie van een EV meer CO2 ontstaat dan bij het bouwen van een auto met conventionele techniek, al geeft dat laatste ook een flinke voetafdruk. Verder produceert een elektrische auto fijnstof als gevolg van slijtage aan banden en remmen. Dat komt gewoon in de berm of in de lucht terecht.
     
  2. Moet je een elektrische auto net als een auto met verbrandingsmotor inrijden?
    Nee, dat is niet nodig. Bij een verbrandingsmotor moeten langs elkaar bewegende delen op elkaar ‘inslijten’, te ruwe plekken worden zo iets gladder terwijl het metaaloppervlak de juiste structuur krijgt zodat er precies genoeg olie blijft hechten voor een optimale smering. Bij een elektromotor glijden er (op de lagers na) geen metalen oppervlakken langs elkaar.
     
  3. Wat betekent een accucapaciteit van 40 kWh?
    40 kWh houdt in dat de accu theoretisch de capaciteit heeft om een uur lang een vermogen van 40 kW te leveren. Even terug naar de basis: de stroomsterkte wordt uitgedrukt in ampère (A) en staat voor de hoeveelheid elektrische lading die per tijdseenheid door een draad of stroomverbruiker stroomt. De elektrische lading van een batterij wordt uitgedrukt in ampère-uur (Ah). Die lading in Ah van batterij wordt bepaald door die batterij te ontladen met een constante stroom gedurende 20 uur bij 20 °C. Een batterij van 40 Ah kan bij 20 °C dus 20 uur lang 2 ampère leveren, dan is hij leeg. De capaciteit van een accu met lading van 100 Ah en een spanning tussen de plus- en minpool van 400 volt bedraagt 40 kWh (100 x 400 = 40.000 = 40 kWh).
     
  4. Kun je ook echt de totale accucapaciteit gebruiken?
    Nee. Omwille van de levensduur van de accu (en wanneer er geen 12V-accu aan boord is, ook om de elektronica in leven te houden) zorgt de elektronische accubewaking ervoor dat de accu nooit helemaal leeg raakt. Overigens wordt er vanuit levensduuroogpunt ook voor gezorgd dat de accu nooit geheel wordt afgetopt. Wanneer de accu echt leeg is, kan die niet meer worden opgeladen en wanneer die helemaal vol zit, hebben de elektroden het ook niet meer naar hun zin. Even een rekenvoorbeeld met een accu met een bruto-capaciteit van 50 kWh en een onder- en bovenmarge van 10 procent. Omwille van de levensduur zorgt de elektronica ervoor dat de accu altijd voor nog 10 procent geladen blijft en nooit meer dan voor 90 procent wordt opgeladen. De netto capaciteit is dan 80 procent (want 100 - 10 - 10 = 80) van 50 kWh is 40 kWh. Dat is de hoeveelheid energie die je als bestuurder tot je beschikking hebt. De accumeter op het dashboard zal aangeven dat je een 100 procent volle accu hebt wanneer deze 45 kWh aan elektrische energie bevat en melden dat de accu leeg is wanneer er technisch gezien nog 5 kWh aan boord is. Althans, wanneer de accu nieuw is. Wanneer de accu na verloop van tijd veroudert en de technische capaciteit terugloopt, zul je dat bij sommige automerken niet snel merken. Die zullen ervoor zorgen dat je (op basis ons fictieve rekenvoorbeeld) ook als de capaciteit technisch is teruggelopen tot bijvoorbeeld 44 kWh nog altijd 40 kWh tot je beschikking hebt door de marges aan de onder- en bovenkant terug te brengen tot 2 kWh. Hoewel de accu technisch 6 kWh is ‘kwijtgeraakt’, heb je dan praktisch nog 40 kWh tot je beschikking. De bovenstaande getallen zijn gekozen om het behapbaar te houden, in werkelijkheid gaat het om veel kleinere marges.
     
  5. Ik heb geen laadpaal in buurt! Hoe regel ik dat?
    Je zult bij je gemeente moeten informeren of er laadpalen bij geplaatst kunnen worden of wat de toekomstplannen zijn. Het beleid hiervoor verschilt heel erg per gemeente.
     
  6. Wat kost het laden?
    FastNed rekent € 0,59 per kWh en wanneer je voor € 11,99 per maand Gold Member wordt, kun je laden voor
    € 0,35 per kWh. Tesla Super Charger: € 0,25 per kWh, maar de prijs kan variëren, afhankelijk van locatie en tijd. Model S-rijders laden gratis. Bij NewMotion betaal je 0,34 per kWh (verschillende tarieven bij de diverse palen). Thuis met Vattenfall zit je op € 0,227 per kWh.
     
  7. Wat is het verschil tussen AC en DC?
    DC staat voor Direct Current, wat in gewoon Nederlands gelijkstroom betekent. Dat is niet alleen wat er uit een accu (met zijn plus- en minpool) komt, maar ook wat een snellader levert. AC staat voor Alternated Current en kennen we hier beter als wisselstroom, zoals we die bijvoorbeeld uit het stopcontact krijgen. Bij het huis-, tuin- en keukenstopcontact varieert een van de polen met een frequentie van 50 Hertz en volgens een sinuspatroon tussen + 325 volt en – 325 volt. Die 325 volt is een piekspanning, effectief gaat het om + 230 volt en – 230 volt.
     
  8. Mag je een EV slepen?
    Doorgaans niet. In veel gevallen is de elektromotor (via tandwielen) rechtstreeks met de wielen verbonden: een koppeling ontbreekt en de versnellingsbak (vaak met één vaste overbrenging) kent geen Neutraal-stand. Hierdoor draait tijdens het slepen de hele aandrijflijn mee en kan er schade optreden. Raadpleeg het instructieboek over hoe je een defecte EV moet verplaatsen.
     
  9. Met wat voor een onderhoud moet ik rekening houden bij een EV?
    Een elektrische auto heeft veel minder onderdelen dan een auto met een verbrandingsmotor. Geen aggregaat voorin en ook geen versnellingsbak. Vergeet oliefilters, distributieriemen en versleten koppelingsplaten dus maar. Een elektrische auto heeft wel een onderstel dat moet worden bijgehouden. Schokdempers, draagarmen en fuseekogels komen aan de beurt. Ook zijn er de remmen. Door het regenereren van remenergie worden die amper gebruikt. Het zal een eeuwigheid duren voordat de schijven zijn versleten, maar roesten doen ze snel. En bij te ver verroeste remschijven, moeten die alsnog worden vervangen. Omdat een elektrische auto beschikt over erg veel trekkracht zijn ook de banden een punt van aandacht. Als je vaak gebruikmaakt van het acceleratievermogen zullen die vlugger moeten worden gewisseld dan je van je conventionele auto gewend bent. Gaan er grote zaken kapot aan een elektrische auto, dan zullen die eerder in zijn geheel worden vervangen dan dat ze worden gerepareerd.
     
  10. Waarom zijn elektrische auto’s zo duur?
    Accu’s zijn prijzige onderdelen, voornamelijk door de dure grondstoffen als nikkel en kobalt. Niet voor niets zijn er forse prijsverschillen tussen dezelfde EV’s met verschillende accupakketten.